Decanen denken mee

27 oktober 2017

‘Waarom kiezen zo weinig havo en vwo-leerlingen voor het onderwijs?’ Op uitnodiging van John Swildens, projectleider Klassewerk, gingen drie decanen op een donderdagmiddag in oktober in gesprek over die vraag. Inge Mol (Edith Stein College), Daniëlle Albers en Maarten Passet (beiden Rijswijks Lyceum) deden een aantal suggesties.

 

 

‘Veel hangt samen met het beeld dat de leerlingen hebben van het onderwijs. Beetje suf, beetje tuttig. Hard werken voor weinig salaris.’ Als je dat beeld kunt omgooien, zal het snel beter gaan met de aantrekkingskracht. Daar moeten de pabo’s een rol in spelen. ‘Zet de pabo dan ook neer als een dynamische, avontuurlijke opleiding. Zet niet de ‘tuttigheid’ in de etalage. Zeker niet als je meer jongens wilt aantrekken. Laat bijvoorbeeld zien wat ze in de bovenbouw van de basisschool doen.’
De vwo-leerlingen overwegen de pabo niet eens als optie. Die kijken alleen naar de universiteiten. Daar valt nog een wereld te winnen, zeker voor de academische pabo.

Decanen zijn van harte bereid mee te denken en bij te dragen aan een grotere instroom in de lerarenopleidingen. Dit gesprek vormt daar een voorbeeld van. Het wordt zeker voortgezet, samen met de pabo’s, en zal leiden tot een aansprekende wervingscampagne.

Terug naar alle nieuws items

Op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven van de activiteiten van Klassewerk?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.