Het woord aan Renske Kolvoort

22 februari 2018

De afdelingen personeel en 0rganisatie (P&O) van de schoolbesturen hebben een belangrijke rol bij alle inspanningen om de juiste kwaliteit van leraren bij onze Haagse leerlingen te krijgen. Renske Kolvoort is een van de hoofdrolspelers in dit proces. Ze is sectordirecteur personeel en organisatie van SCOH, en vertelt over haar inzet voor ‘voldoende goede leerkrachten voor de Haagse basisscholen’.

 

‘Ik werk sinds 2003 bij SCOH. In de afgelopen vijftien jaar is er veel veranderd. De organisatie is professioneler geworden en daardoor is mijn werk veranderd van uitvoerend naar meer strategisch en beleidsmatig.

Het tekort op de onderwijsarbeidsmarkt is van een orde van grootte die ik nog niet eerder meegemaakt heb. We doen er alles aan om de goede talenten over te halen om de overstap naar het onderwijs te maken.
De besturen werken daarvoor hecht samen. Je merkt dat dat verschil maakt. We kunnen meer mensen bereiken en we kunnen hen ook meer mogelijkheden bieden. Door de samenwerking leren we veel van elkaar en ook dat is winst.

 

De laatste tijd hebben we onze aandacht en inspanningen gericht op het binnenhalen van zijinstromers. We voeren eerst een gesprek met een belangstellende kandidaat. We proberen erachter te komen of hij of zij de juiste kwaliteiten in huis heeft en of hij of zij een goed beeld heeft van wat het betekent om in een basisschool te werken.

De grootste valkuil is dat iemand met een bepaald idee aan de slag gaat en daarin teleurgesteld wordt. De kans is dan aanwezig dat zo iemand voor altijd verloren is voor het onderwijs. Gelukkig kunnen we de mensen veel gelegenheid bieden om kennis te maken met een basisschool, zodat de kans op teleurstellingen klein is.

 

Ook aan de kant van schoolleiders is het soms even wennen, zo’n zijinstromer: iemand die met een heel andere bagage de school binnenstapt dan de ‘reguliere’ leerkracht. Steeds meer schoolleiders zien de enorme toegevoegde waarde van die andere kwaliteiten die zo’n zijinstromer meeneemt; ze zien de zijinstromers graag komen.

 

Of we ooit weer in de situatie komen van enkele jaren geleden, ‘voor elke groep een leraar’, is de vraag. We doen er ons uiterste best voor, maar kijken intussen ook wel naar andere manieren van werken in de basisschool. Diversiteit in functies en werkzaamheden – dat hele terrein willen we met de schoolleiders ook verkennen.
Intussen doen we, alle besturen gezamenlijk, natuurlijk alles wat in ons vermogen ligt om mensen te overtuigen van de pracht van het onderwijsvak. Want dat het een geweldig beroep is, dat staat als een paal boven water!’

Terug naar alle nieuws items

Op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven van de activiteiten van Klassewerk?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.